Bent u ontevreden over ons werk?
De Raad voor de Kinderbescherming behandelt elke klacht zorgvuldig, oplossingsgericht en met respect voor degene die de klacht heeft ingediend.
Let op: klachtbehandeling RvdK tijdens coronamaatregelen
Ook de Raad voor de kinderbescherming is genoodzaakt de behandeling van klachten aan te passen in het kader van de maatregelen rond het coronavirus. Afhankelijk van de omstandigheden kan uw klacht al dan niet face to face worden behandeld. Uw klacht wordt volgens onze klachtenregeling in behandeling genomen. Na het indienen van uw klacht nemen wij contact met u op om de manier van klachtbehandeling te bespreken.
Klachtrecht
U kunt een klacht indienen bij de Raad voor de Kinderbescherming als u ontevreden bent over de manier waarop een van onze medewerkers zich in een concrete situatie tegenover u of een ander heeft gedragen. Hiervoor kunt u onderstaand klachtenformulier invullen.
Wij behandelen de volgende klachten
- Klachten over het handelen en nalaten van een medewerker. Bijvoorbeeld als het onderzoek volgens u niet goed is uitgevoerd en u niet genoeg uitleg heeft gekregen over hoe het advies van het raadsonderzoek tot stand is gekomen.
- Klachten over onheuse bejegening. Bijvoorbeeld als u vindt dat een medewerker van de RvdK partijdig of vooringenomen is, of als u vindt dat er niet goed naar u geluisterd is.
Welke klachten worden niet door ons behandeld?
- Klachten over de inhoud van het advies van de RvdK, of over het verzoek dat de RvdK doet aan de rechter. Als u het niet eens bent met het advies of het verzoek van de RvdK, dan kunt u dat naar voren brengen bij de rechtbank.
- Klachten over de uitvoering van een ondertoezichtstelling. Hiervoor kunt u terecht bij de Gecertificeerde Instelling.
- Klachten over het algemene beleid van de Raad voor de Kinderbescherming.
Hoe gaan wij met een klacht om?
In de klachtenregeling staat beschreven hoe wij met een klacht omgaan. Meer informatie over de nieuwe wijze van klachtbehandeling leest u in de klachtenregeling 2019.
Als u hier vragen over heeft kunt u deze kwijt in het klachtenformulier. Als u het klachtenformulier hebt verstuurd, ontvangt u een bevestiging in uw e-mail. Mocht u deze bevestiging niet krijgen, dan kunt u dat laten weten via: klachten@rvdk.nl. Dan kunnen wij controleren of uw klacht goed is binnengekomen.
Ik heb een klacht
Stichting Kwaliteitsregister Jeugd
De onderzoekers van de RvdK zijn geregistreerd als jeugdzorgwerker of jeugd- en gezinsprofessional bij de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ). Onze gedragsdeskundigen zijn geregistreerd als pedagoog of psycholoog bij de SKJ of hebben een BIG-registratie. Dit betekent dat onze professionals altijd werken volgens de voor hen geldende beroepsstandaard. Als u ontevreden bent over de wijze waarop een raadsonderzoeker of gedragsdeskundige beroepsmatig heeft gehandeld, dan kunt u zich richten tot de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd.
Documenten
-
Klachtenregeling Raad voor de Kinderbescherming 2019
De klachtenregeling 2019 beschrijft hoe de RvdK een klacht behandelt. Onderdeel daarvan is het landelijk werkproces ...
-
Klachtenanalyse 2018
De klachtenanalyse 2018 geeft ons een beeld van waar cliënten tegenaan lopen en waar we verbetering in de kwaliteit van ons werk ...
-
Klachtenanalyse 2017
De klachtenanalyse 2017 geeft ons een beeld van waar cliënten tegenaan lopen en waar we verbetering in de kwaliteit van ons werk ...