Bij de Raad voor de Kinderbescherming werken betrokken en deskundige professionals, die elke dag een bijdrage leveren aan het recht van ieder kind om veilig en gezond op te groeien. De Raad voor de Kinderbescherming vindt het belangrijk om zijn wettelijke taken goed en zorgvuldig uit te voeren.

Toch kan het voorkomen dat iemand niet tevreden is over het handelen van de Raad voor de Kinderbescherming of over de manier waarop met hem werd gecommuniceerd. Het is goed om eerst met de betrokken raadsmedewerker in gesprek te gaan en aan te geven wat er mis is gegaan of hoe iets is overgekomen. De medewerker kan dan, eventueel met behulp van een klachtbemiddelaar, proberen iets te herstellen of uit te leggen. Als dit het probleem niet oplost of als de onvrede blijft, dan is er de klachtenprocedure van de Raad voor de Kinderbescherming.

In deze klachtenregeling legt de Raad voor de Kinderbescherming uit hoe de procedure eruitziet en wat de klager en betrokken medewerkers van de Raad voor de Kinderbescherming kunnen verwachten.